فیلم و واقعیت: تحلیل فلسفی نظریه‌های واقع‌گرایی فیلم

گام زدن در حوزه مطالعات دینی فیلم یکی از ضرورت‌های دوران ماست. بازخوانی عرصه‌های متنوع و گسترده مطالعات فیلم بر اساس آموزه‌های دینی زمینه را برای رشد و گسترش جریان‌های فیلمسازی همسو با فرهنگ ما فراهم می‌کند. یکی از این عرصه‌ها نظریه فیلم است. سخن گفتن از نظریه دینی فیلم در واقع به معنای مواجهه نظری بر اساس مبانی حکمی اسلامی با حوزه‌های مختلف در نظریه فیلم و بررسی پیامدهای نظری آن است؛ چیزی که در عرصه‌ای مطالعاتی با عنوان فلسفه فیلم که حاصل تأملات فلسفی درباره فیلم است از آن بحث می‌شود. اگر چه نظریه فیلم اکنون تحولات بسیاری را از سر گذرانده است با این حال یکی از مباحثی که باید درباره آن موضع نظری گرفت فیلم و واقعیت است. تلاش این بوده که در بازخوانی نظریه‌ها بر اساس مبانی خودمان از افتادن در ورطه مدگرایی و باب روز بودن که در غرب مانند زندگی روزمره در سنت علمی آن هم جاری است اجتناب کنیم. در این نوشته نظریه‌های واقع‌گرایی فیلم از جنبه مبادی فلسفی آنها بررسی انتقادی شده‌اند. بحث کانونی این بررسی نسبت فیلم با واقعیت است. سئوال اساسی که در کانون این پژوهش قرار دارد این است که با نقد مبانی از پایگاه حکمی اسلامی آیا نظریه‌ها همچنان به شکل اولیه باقی خواهند ماند یا نقد نظریه پیامدهای نظری و زیبایی‌شناختی خواهد داشت.

درباره نویسنده

سید حمید میرخندان

سید حمید میرخندان

حجه الاسلام سید حمید میرخندان (مشکات) متولد سال 1341 است. پس از اخذ دیپلم از دبیرستان خوارزمی تهران به قم آمد. سطوح مقدماتی و عالی حوزوی و مقطع خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم تحصیل نمود. او فارغ‌التحصیل دکترای فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه باقرالعلوم(ع) و استادیار دانشکده دین و رسانه قم وابسته به دانشگاه صدا و سیما است و در حال حاضر مدیر گروه هنرهای رسانه‌ای آن می‌باشد. حوزه‌های مطالعاتی او تعامل دین با فرهنگ، سینما و تلویزیون است.
تألیفات او به این شرح است:

سیمای ری [سازمان تبلیغات اسلامی]
سیدمحمد مجاهد [سازمان تبلیغات اسلامی]
محمدتقی مجلسی [سازمان تبلیغات اسلامی]
ابان بن تغلب [سازمان تبلیغات اسلامی]
محمد بن ابی عمیر [دارالحدیث]
حجاب در فرهنگ اسلامی [چاپ اول مرکز امور زنان و خانوادة ریاست جمهوری- چاپ دوم نشر معارف]
رویکردهای انتقادی در فیلم: فرمالیسم و نوفرمالیسم [مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما]
رویکردهای انتقادی در فیلم: نقد مؤلف (مشترک) [مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما]
تأملی در فقه موسیقی [مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما]
فقه نگاه و رسانه¬های تصویری [دانشکده صدا و سیمای قم]
مطالعات دینی فیلم [بنیاد سینمایی فارابی]

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “فیلم و واقعیت: تحلیل فلسفی نظریه‌های واقع‌گرایی فیلم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *