نگاهی به کتاب «استعاره در سینمای کیمیایی»،نوشتۀ یکتا پناهپور - منوچهر دینپرست در معرض نزاعهای ایدئولوژیک مسعود کیمیایی، سینماگر مؤلف، برجسته و نامدار، زمینهساز موج نو با فیلم «قیصر» (۱۳۴۸) و کارگردان فیلم «گوزنها» (۱۳۵۳) در نظرسنجی منتقدان است. جایگاه سترگ سینمای کیمیایی در میان مردم، زبانزد، جریانساز و پیشرو بوده است. روشن است که جهان هر سینماگر-مؤلفی از نمادها و نشانههای ویژهای برخوردار است و با پژوهش و واکاوی این نشانهها و مؤلفهها در گفتمان آن، به جهان او نزدیکتر میشویم. سینمای کیمیایی، با پشتوانهای از کلاسیکهای زیبای تاریخ سینما و بهرهگیری از سینمای وسترن و با پیرنگهای اجتماعی-سنتی...