اخبار نشر لوگوس

معرفی سویه‌های هستی ‌شناختی و معرفت شناختی درگیر شدن مطالعات فرهنگی با فیزیک کوانتوم

مطالعات فرهنگی میدان کوانتوم و روش پساکیفی
کتاب حاضر تلاشی است برای معرفی سویه‌های هستی ‌شناختی و معرفت شناختی درگیر شدن علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی با فیزیک کوانتوم و بیرون آمدن سویه‌های انتقادی برای فهم جهان در قرن بیست و یکم.  این کتاب برای پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی انسان شناسی و مطالعات فرهنگی جالب توجه خواهد بود.
معرفی سویه‌های هستی ‌شناختی و معرفت شناختی درگیر شدن مطالعات فرهنگی با فیزیک کوانتوم
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «مطالعات فرهنگی میدان کوانتوم و روش پسا کیفی» نوشته حامد طاهری کیا از سوی نشر لوگوس منتشر شده است. کتاب حاضر حاصل سه سال تلاش و پژوهش نظری پیرامون پارادایم فکری است که دامنه‌های آن از فلسفه تا مطالعات اجتماعی و فرهنگی را شامل می‌شود. در دنیای امروز فیزیک کوانتوم دارای ابعاد کاربردی بسیار وسیعی است. فیزیک کوانتوم هستی شناسی و معرفت شناسی را درباره ادراک جهان مطرح می‌کند که با اختلاف بسیار  زیاد نسبت به ساختار معرفت‌شناسی فیزیک کلاسیک قرار دارد. سال‌های اخیر بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی به ترکیب هستی شناسی و معرفت شناسی فیزیک‌کوانتوم علوم اجتماعی پرداخته‌اند.

نتیجه این ترکیب چرخش‌های معرفت شناسانه گسترده در حوزه دانش علوم اجتماعی بوده است که با توجه به ابعاد گسترده موضوع نیاز است تا برای به روز بودن آنها را در ادبیات علمی‌ علوم اجتماعی ایران بررسی کنیم. به همین دلیل انگیزه تالیف کتاب حاضر در انداختن رویکردهای جدید برآمده از هستی شناسی فیزیک کوانتوم برای پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی ایران است.

روند کتاب بر پایه حوزه مطالعات فرهنگی است زیرا  مطالعات فرهنگی ظرفیت‌هایی را برای درگیر شدن با هدف کتاب ایجاد می‌کند. مطالعات فرهنگی روکردی میان‌رشته‌ای دارد و دامنه‌ای را می‌گسترد که می‌توان مسئله اجتماع را به واسطه آن دوباره به مسئله تبدیل کرد. ویژگی اینچنینی مطالعات فرهنگی بستری را آماده می‌کند که جنبه‌های جدیدی از مباحث هستی شناسی و معرفت شناسی در آن ایجاد شود.

برای نیل به این هدف کتاب از سه بخش تشکیل شده است. در بخش ابتدایی به روش پژوهش پسا کیفی که در پیوند با میدان کوانتومی‌است پرداخته می‌شود. شروع کتاب با بحث روش پژوهش سبب می‌شود جهت معرفت شناسی و بخش انضمامی‌که پژوهشگر به شکل‌های مختلف با آن درگیر است مقدمه‌ای برای ورود به بحث هستی شناسی شود.

بخش دوم ادامه بحث روش پژوهش پسا کیفی است، اما تلاش می‌شود که مفهوم پژوهش به مثابه میدان پژوهش را به میدان کوانتومی‌پیوند بزند. ضرورت پیوند زدن میدان کوانتوم به میدان پژوهش بر اساس تعریفی هستی شناسی است که میدان پژوهش را ترکیبی از نیروهای شکل دهنده پدیده در نظر می‌گیرد.

میدان پژوهش حاصل جریان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل نیروهای تشکیل دهنده پدیده و در هم تنیده شدن آنهاست که به فضا و زمان جنبه مادی می‌بخشد بنابراین میدان پژوهش حاصل نیروهایی است که پدیده را تشکیل داده است و جریان تاثیر تقابل آنها میدان پژوهش را حرکت می‌دهد.

در بخش سوم و آخر آن چه از روش پسا کیفی و هستی معرفت شناسی کانتوم به دست آمده است را در قالب پارادایم ماده گرایی نوین قرار می‌دهیم. ماده گرایی نوین دغدغه بازگشت به ماهیت پدیده و تبدیل دوباره آن و مسئله است. بنابراین ما به پیوند پارادایم ماده گرایی نوین و مطالعات فرهنگی خواهیم پرداخت تا امکان تبدیل پدیده فرهنگی به مسئله را برای مطالعات فرهنگی دوباره ایجاد کنیم و بتوانیم با سویه هستی شناسی و معرفت شناسی رویارو شویم.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «با ورود به قرن بیست و یکم دانشمندان علوم انسانی و انسان شناسی به خلق پرداخت‌های نظری درباره رویکرد هستی معرفت شناسی فیزیک کوانتومی ‌در مباحث مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی علاقه مند شدند که از مهم‌ترین بخش‌های آن معرفی و تولید مباحث روش پسا کیفی بوده است. به این ترتیب بر پایه منابع روز این حوزه،  ب حاضر مجموعه ای از مفاهیم کلیدی را که از مطالعات فرهنگی و فیزیک کوانتوم برمی‌آید شرح و تحلیل می‌کند و سپس میدان پژوهش را به مثابه میدان کوانتوم به شیوه‌ای تبیین می‌کند که برآیند آن معرفی و شناخت روش پسا کیفی است.

کتاب حاضر تلاشی است برای معرفی سویه‌های هستی ‌شناختی و معرفت شناختی درگیر شدن علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی با فیزیک کوانتوم و بیرون آمدن سویه‌های انتقادی برای فهم جهان در قرن بیست و یکم.  این کتاب برای پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی انسان شناسی و مطالعات فرهنگی جالب توجه خواهد بود.»

کتاب حاضر با شمارگان ۴۰۰ نسخه در ۱۸۴ صفحه از نشر لوگوس منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.