اخبار نشر لوگوس

استعاره در سینمای کیمیایی – رضا صائمی

استعاره در سینمای کیمیایی

کتاب مسعود کیمیایی منتشر شد+ جزئیات

مسعود کیمیایی به تازگی فیلم‌هایش موضوع یک کتاب سینمایی شده است.

سینما اعتماد ، مسعود کیمیایی فیلمساز قدیمی سینمای ایران و یکی از پایه‌گذاران موج نو سینمای ایران و از کارگردانان برجسته اجتماعی، به تازگی فیلم‌هایش موضوع یک کتاب سینمایی شده است.

به نقل از بانی فیلم «استعاره در سینمای کیمیایی» نوشته یکتا پناه پور ، عنوان این کتاب است که به شکل تحلیلی و رویکردی شناختی به نقد فیلم در سینمای کیمیایی تا پیش از فیلم «خائن کشی» می‌پردازد.
کتاب با نگاهی نقادانه و نه از سر شیفتگی صرف به مسعود کیمیایی
و سینمایش پرداخته.

21B30DC1 9CD3 4593 81B9 B1E2F308DC83
این کتاب ، هم برای دلبستگان سینمای کیمیایی قابل توجه است و هم کتابی است دانشگاهی در پیوند با علوم زبان شناسی و مرتبط با آن .
در توضیح این کتاب آمده است: «مسعود کیمیایی سینماگر مولف، برجسته و نامدار، زمینه‌ساز موج نو با فیلم «قیصر» (۱۳۴۸) و کارگردان فیلم «گوزن‌ها» (۱۳۵۳) در نظرسنجی منتقدان است. جایگاه برجسته سینمای کیمیایی در میان مردم زبانزد، جریان‌ساز و پیشرو بوده است.
در بخشی از معرفی این کتاب آمده است:
«روشن است جهان هر سینماگر مؤلفی از نمادها و نشانه‌های ویژه‌ای برخوردار است و با پژوهش و واکاوی این نشانه‌ها و مولفه‌ها در گفتمان آن، به جهان او نزدیک‌تر می‌شویم. سینمای کیمیایی، با پشتوانه‌ای از کلاسیک‌های زیبای تاریخ سینما و بهره‌گیری از سینمای وسترن و با پیرنگ‌های اجتماعی- سنتی ایران، با بیش از نیم‌قرن پیشینه‌اش، قهرمان‌پردازانه‌ترین سرآمد سینمای ایران است. سینمای کیمیایی جهانی است پیوسته از ناب‌ترین سکانس‌ها و دیالوگ‌ها و ساختاری سرشار از استعاره‌های ناب و مفاهیمی همچون رفاقت، عشق، اعتراض، خیانت، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی.
یکتا پناه‌پور، دکترای زبان‌شناسی، در این کتاب ارزشمند، تلاش کرده است که با پژوهشی کم‌مانند و ژرف، به نهفته‌های جهان سینمایی این کارگردان نزدیک‌تر شود و ارزیابی زیبایی داشته باشد. کتاب «استعاره در سینمای کیمیایی» دریافتی است ناب و زلال که بیش از نیم‌قرن سینمای کیمیایی را اندیشمندانه واکاوی می‌کند و رهیافتی است بسیار نو و درخور ستایش. همچنین، راهکارهایی را برای نویسندگان توانای سینمایی در جهت پیگیری آثار سینماگران برجسته دیگر فراهم می‌آورد و می‌تواند دریچه‌ای تازه برای خوانندگان فرهیخته بگشاید. خواندن کتاب استعاره در سینمای کیمیایی هم برای علاقه‌مندان رشته زبان‌شناسی، مطالعات سینما و تئاتر، پژوهش هنر و رشته‌های مرتبط دیگر و هم برای دلبستگان سینمای ایران و سینمای کیمیایی می‌تواند سودمند و بهترین پیشنهاد باشد.»
چاپ اول این کتاب در ۲۷۵ نسخه و با قیمت ۲۶۰ هزار تومان از سوی نشر لوگوس منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.