اخبار نشر لوگوس

گزارش ایبنا از «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «مشروطه ایرانی به روایت عثمانی» نوشته حسن حضرتی در ۲۵۵ صفحه به بهای ۸۶ هزار تومان از سوی نشر لوگوس منتشر شده است.

مولف کتاب در مقدمه‌ای بر این اثر نوشته است: «آنچه پیش از این از آرشیو عثمانی استخراج و در زبان فارسی بازخوانی و منتشر شده، محدود به اسناد فارسی است. اینکه تاکنون کسی گام پیش ننهاده و مجموعه‏‌ای از اسناد ترکی را در موضوع مشخصی خوانش و ترجمه نکرده، خود گواه روشنی است بر دشوار بودن آن. به علل و دلایل زیادی قصد داشتم این سد را بشکنم و به‌صورت جدّی به قرائت و ترجمه اسناد ترکی آرشیو عثمانی درباره تاریخ ایران مبادرت ورزم. مهم‏ترین دلیلم این است که گنجینه گران‌سنگی از اطلاعات ذی‌قیمت در اسناد ترکی آرشیو عثمانی درباره تاریخ ایران وجود دارد که هنوز محقّقان ما از آنها بی‌‏اطلاع‏‌اند. قرار گرفتن این اسناد در اختیار پژوهشگران ایرانی می‌‏تواند به تحقیقات تاریخی در کشورمان کمک شایانی بکند. بشخصه، بر این اعتقادم که تحقیقات تاریخی در ایران، از تیموریان تا پهلوی، سخت نیازمند بهره‌‏مندی از اسناد آرشیو عثمانی است. بدون دسترسی به این اسناد، دیگر سخت می‌‏توان حرف و سخن تازه‌‏ای زد. به‌خاطر محدودیت‌‏های مهارتی و زبانی، هنوز بسیاری از پژوهشگران حرفه‌‏ای تاریخ در داخل و خارج ایران به سراغ آرشیو عثمانی نرفته‌‏اند. بنابراین، به همان اندازه که از آرشیوهای انگلیس، فرانسه، هلند و آمریکا در مطالعات مربوط به ایران استفاده می‌‏شود، از اسناد آرشیو عثمانی استفاده نشده است. آنچه تاکنون به‌صورت جسته‌وگریخته به این آرشیو رجوع شده، فقط برای استفاده از اسناد فارسی آن بوده است؛ از این‌رو لازم بود به‌رغم مشکلات زیاد به سمت اسناد ترکی آرشیو عثمانی بروم. در خواندن و ترجمه اسناد سختی و مشقّت زیادی را تحمل کردم، اما به هر شکلی بود پیش رفتم تا کار را به پایان برسانم.»

بقیه خبر را در این لینک بخوانید

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.