اخبار نشر لوگوس

مشروطۀ ایرانی در آرشیو عثمانی

به نقل از عصر ایران https://www.asriran.com/fa/news/797884

گفت و گو با دکتر حسن حضرتی نویسندۀ کتاب
این اسناد نشان می‌دهند که عثمانی ها بیشتر از ما به انگیسی‌ها بدبین هستند. تکلیف روسیه هم البته مشخص است

  عصر ایران- هر چند یک هفته از یکصد‌و‌پانزدهمین سال‌گرد صدور فرمان مشروطه می‌گذرد و بنا بود گفت‌و‌گوی حاضر دربارۀ روایت عثمانی از مشروطۀ ایرانی را به همان مناسبت منتشر کنیم اما چون طی هفتۀ گذشته سه مطلب دربارۀ مشروطه منتشر کردیم (مشروطه در ۷ پرده، سالگرد اعدام شیخ فضل‌الله نوری و نقد سخنان رییس مجلس در تجلیل از مخالف مشروطه در سالگرد مشروطه) و چون مطالعۀ گفت‌و گو‌های فرهنگی و معرفی یا نقد کتاب به مجال بیشتر نیاز دارد و تعطیلات آخر هفته را برای این منظور (و از حیث تأمل بیشتر و نه اهمیت کمتر) مناسب‌تر می‌دانیم گفت‌و‌گو را امروز جمعه منتشر می‌کنیم. (حساسیت مردم و خبر‌ساز شدن عکس سفیران روسیه و انگلیس هم نشان داد تاریخ هم‌چنان برای مردم مهم، دل‌چسب و کاویدنی است).

———————————

رضا شاه‌ملکی: پیروزی انقلاب مشروطه در ایران دستاورد هم‌گرایی انگیزه و عمل ایرانیان اواخر عصر قاجار بود و پژوهش‌گران تاریخ ، این نهضت را در رده مهم‌ترین انقلاب‌های آسیا و خاورمیانه و از لحاظ نتایج و پیامدهای ماندگار، در ردیف انقلاب‌های روسیه و چین و… می‌دانند.

انقلاب مشروطه و فرآیند آن را می‌توان با به کارگیری الگوهای متفاوتی تبیین کرد. بخشی از تاریخ‌نگاری متأخر مشروطه که کوشیده این رویداد مهم را فهم کند و بشناساند به فراخور چشم انداز و اهداف خویش انگشت، بر بخش‌هایی خاص از این نهضت گذاشته و آنها را برجسته کرده است.

این روش با کنار هم قرار دادن این تلاش‌ها از رهگذر بررسی ابعاد گوناگون این نهضت و با پرهیز از یک‌سو نگری، می‌تواند دریچه های نوینی را به روی شناخت همه جانبۀ انقلاب مشروطه باز کند‌.

از نمونه این پژوهش ها که نیاز به آن نه تنها در مورد انقلاب مشروطه بلکه در مورد بسیاری از حوادث تاریخ معاصر ایران حس می شود، بررسی رویدادهای تاریخی با تکیه بر آرشیو و اسناد دولت یا دولت‌های دیگر است که در پیوند‌های تاریخی با واقعه بوده اند.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.