اخبار نشر لوگوس

گفت‌وگو با نویسندۀ کتاب کوچک

فرشته نوبخت

فرشته نوبخت درباره تازه‌ترین کتاب خود توضیح داد: هدف غاییِ «کتاب کوچک»، تنها شناختِ داستانِ ایرانی نیست؛ بلکه کوششی برای فهم نقش و جایگاه داستان در زندگی‌ِ انسان معاصر ایرانی و درک نسبت آن با نظریه‌های غربی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «کتاب کوچک؛ جستارهایی درباره نوشتن» نوشته فرشته نوبخت از سوی نشر لوگوس منتشر شد. این کتاب مشتمل بر چند جستار کوتاه در باب داستان است. این جستارها بر محور یک پرسش اولیه، به چگونگی شکل‌گیری داستان‌ها، شیوه معنابخشی آن‌ها به جهان و در نهایت نسبتشان با زندگی روزمره می‌پردازند.

فرشته نوبخت درباره این اثر به خبرنگار ایبنا توضیح داد: کتاب «کتاب کوچک» در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول به شکل‌ «داستان» و معنای آن می‌پردازند و بر همین اساس مطالبی که در این بخش آمده حول ساختار داستان‌، عناصر داستان و بررسی مجزای هر یک از اجزا و عناصر ساختاری است. بخش دوم، کوششی برای فهم «داستان» و درک جایگاه آن در زندگی‌ روزمره است. بنابراین جستارهایی که در بخش دوم آمده به ماهیت داستان، و نقش آن‌ها در شناخت هرچه بیشتر ما از خود و جهان پیرامونمان می‌پردازند.

این نویسنده و منتقد ادبی افرود: هر یک از جستارها با انتخاب یک موضوع مشخص، و با تمرکز بر آن موضوع به نگارش در آمده است؛ و همچنین کوشش شد تا در تحلیل مباحث مصداق‌هایی از داستان‌های معاصر برای درک بهتر آن‌ها آورده شود.

نویسنده کتاب «از همان راهی که آمدی برگرد» ادامه داد: هدف غایی کتاب «کتاب کوچک»، تنها شناخت داستان ایرانی نیست؛ بلکه در دایره بضاعت اندک مولف، کوششی برای فهم نقش و جایگاه داستان در زندگی‌ انسان معاصر ایرانی و درک نسبت آن با نظریه‌های غربی است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «داستان‌ها همه جا هستند. حتی جایی‌که دارند انکار می‌شوند، مثل تاریخ و لای اسناد و گزارش‌هایی که مدعی ارائه واقعیت‌های محض هستند. حتی آنجا هم داستان‌ها وجود دارند. جایی نشسته‌اند و دارند ما را تماشا می‌کنند. به ما نگاه می‌کنند و می‌گویند کجای کار هستید؟»

فرشته نوبخت، نویسنده و منتقد ادبی متولد سال ۱۳۵۴ است. مجموعه داستان «کلاغ»، رمان «کمی مایل به سرخ»، رمان «از همان راهی که آمدی برگرد» و رمان «زمستان فصل مردن نیست» از آثار این نویسنده به شمار می‌آیند.

کتاب «کتاب کوچه؛ جستارهایی درباره نوشتن» نوشته فرشته نوبخت، با موضوع داستان‌نویسی، در قطع رقعی و ۹۹ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی نشر لوگوس منتشر شد.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.